انتقال پیام معنوی با هر ابزاری درست نیست

29 فروردین 1400

انتقال پیام معنوی با هر ابزاری درست نیست

ذاکر و پژوهشگر حوزه هیأت با تاکید بر اینکه استودیوخوانی مداحی نیست، گفت: مداح از موضع فطرت و روحانیت حرف می‌زند و حامل یک پیام معنوی است به همین علت نمی‌تواند از هر ابزاری استفاده کند.

انتقال پیام معنوی با هر ابزاری درست نیست

به گزارش جامعه ایمانی مشعر، ابوذر بیوکافی در بیست و دومین نشست از سلسله نشست‌های هیأت‌پژوهی که با موضوع نقد و بررسی استودیوخوانی ستایشگران در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار و از بستر فضای مجازی منتشر شد، با بیان اینکه یک پدیده زمانی فرهنگ‌سازی می‌کند که فراگیری داشته باشد، اظهار کرد: موضوع استودیوخوانی هنوز به میزانی گسترش نیافته است که استودیوخوانی را به یک مارک و برچسب تبدیل کنیم و با ایجاد تفکیک میان افراد هم نمی‌توانیم به وحدت برسیم.
وی با اشاره به اینکه خط‌کشی میان مداحان کار را دشوار می‌کند، اضافه کرد: اگر به دنبال نتیجه هستیم باید مبنا را شناسایی کنیم که این مبنا شکوفایی عقلانیت، به تصویر کشیدن توحید، رونق عدالت و خدمت به اهداف کلان اسلامی است.
ذاکر اهل بیت(ع) از وجود تعاریف مشخص در مورد مداحی یاد کرد و گفت: رهبری در ذیل جمله‌ای که هیأت باید هیأت بماند فرمودند که مداحی نباید از قالب خود خارج شود این قالب استانداردهایی دارد که ما نباید از این استانداردها گذر کنیم.
*استودیوخوانی در حوزه موسیقی معنوی تعریف می‌شود نه مداحی
وی با تاکید بر اینکه استودیوخوانی مداحی نیست، مطرح کرد: استودیوخوانی می‌تواند جذابیت ایجاد کند و مخاطب را جذب کند اما این کار در حوزه موسیقی معنوی تعریف می‌شود اما اینکه ابزار مورد نظر با جنس کار ما هم‌خوانی دارد یا خیر موضوع دیگری است.

بیوکافی خاطرنشان کرد: زمانی به استودیوخوانی پدیده اجتماعی گفته می‌شود که اصل فراگیری رخ دهد درحالی‌که از میان مداحان کشور تعداد محدودی به استودیو دسترسی دارند و هنوز فراگیری در این راستا نداشته‌ایم. 
وی استودیوخوانی را یک اتفاق گذرا دانست و عنوان کرد: این اتفاق زودتر از ایران برای عراق رخ داده است اما عراقی‌ها امروز به سمت واقعیت‌ها روی آورده‌اند. 
بیوکافی اضافه کرد: ما باید بررسی کنیم که آیا استودیوخوانی مردم را از محیط اصلی مورد نظر هیأت دور می‌کند یا نه؟ و آثار بلند مدت آن چیست؟ 
وی ادامه داد: افرادی که از استودیوخوانی دفاع می‌کنند به علت پذیرش این قالب در حوزه مخاطب است؛ مدافعان این حوزه می‌گویند که قبلاً مخاطبان ما کودکان بودند اما اکنون بزرگسالان، بازیگران و همه انسان‌هایی که گرایشات مذهبی دارند مخاطب این کار شده‌اند پس نتیجه‌بخش بوده است. 
بیوکافی با بیان اینکه ما در استودیوخوانی فقط عنصر احساس و عاطفه را تقویت می‌کنیم، گفت: احساس و عاطفه باید به محبت برسد و محبت باید مقدمه طاعت شود و مخاطب در میان مدت به یک انسان عابد و ظلم‌ستیز تبدیل شود که این اهداف با استودیوخوانی محقق نمی‌شود. 
وی با تاکید بر اینکه فراگیری در شاخص‌های معنوی امتیاز نیست، مطرح کرد: یک شهر مقابل حضرت علی(ع) بودند اما حق با حضرت بود؛ ما هیچگاه نمی‌توانیم بگوییم که به علت مورد استقبال قرار گرفتن مخاطب، کار ما درست است. 
پژوهشگر حوزه هیأت از ایجاد ارتباطات روحی و معنوی در برخی از مخاطبان استودیوخوانی یاد کرد و گفت: ما هیچگاه منکر این نیستیم که برخی افراد با استودیوخوانی ارتباطات معنوی خود را تقویت می‌کنند اما نمی‌توان این موضوع را به همه مخاطبان نسبت داد. 
وی ادامه داد: ما اصلا به دنبال زدن یک فرد یا مقصر شمردن شخص خاصی نیستیم بلکه به دنبال تضارب آرا و هم‌فکری هستیم تا مسیر درست را انتخاب و همگی در این مسیر گام برداریم. 

بیوکافی با تاکید بر اینکه هیأت به یک محیط واقعی نیازمند است، مطرح کرد: مسجد در معماری اسلامی یک محور است چراکه همه اتفاقات در این مکان واقعی رقم زده می‌شود و ما باید این محیط واقعی را برای خود حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: در محیط واقعی هیأت ابعاد روحی و جسمی مخاطب را مشاهده می‌کنیم و می‌توانیم نسبت به مخاطب تاثیرگذاری مستقیم داشته باشیم اما در محیط مجازی دیگر امکان تاثیرگذاری از هیأت گرفته می‌شود.
*تحقق اهداف هیأت به محیط واقعی گره خورده است
بیوکافی یادآور شد: در راستای تحقق اهداف مورد نظر هیأت، محیط و مکان موضوعیت دارد و مداحی به محیط واقعی گره خورده است؛ ما برای فرهنگ‌سازی، رشد عقلانیت و مساوات حتما نیاز به تلویزیون و فضای مجازی نداریم و همانند گذشته فقط در هیأت، جلسات عزاداری و تعزیه می‌تواند این امور را محقق کند.

وی از هیأت به‌عنوان یک کلاس درس و محلی برای ارائه سبک زندگی نام برد و گفت: همانطور که رهبری فرمودند ما ظرفیتی داریم که دیگر جوامع ندارند و باید به شیوه مطلوب از این ظرفیت بهره‌مند شویم.
 

ذاکر هیأت با بیان اینکه در هیأت با محوریت محبت به اهل‌بیت(ع) به دنبال اجتماع‌ ایجاد کردن و تشکیل جناح مؤمن هستیم، عنوان کرد: بنده در محیط صادقانه و درست هیأت استودیو را نمی‌بینم اما این کار را در حوزه موسیقی معنوی تعریف می‌کنم که می‌تواند پر مخاطب هم باشد. 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «در دنیا خوانندگان زیادی هستند که ممکن است شعرهای خوبی هم بخوانند اما از موضع مداح حرف نمی‌زنند اما شما از موضع دین حرف می‌زنید»، تصریح کرد: مداح از موضع فطرت و روحانیت حرف می‌زند و حامل پیام معنوی است به همین علت نمی‌تواند از هر ابزاری استفاده کند.
بیوکافی با تاکید بر اینکه مداحی و هیأت باید بازتعریف شود، گفت: در تمامی این بازتعریف‌ها انسان موضوعیت دارد و سلوک آن فطری و الهی است؛ ما با شاخص‌ها و مبنایی که داریم نمی‌توانیم استودیوخوانی را در قالب مداحی تعریف کنیم و باید هر تصمیمی که می‌گیریم با نگاه به آثار بلند مدت و میان مدت آن باشد و اگر مطلوبی وجود دارد باید در سیره و سبک اهل‌بیت(ع) بگنجد.

نظرات


استانی
برگزیده ها
سردار سراج؛ تحلیل دلایل اغتشاشات این روز...

سردار سراج؛ تحلیل دلایل اغتشاشات این روزها

براساس وظیفه‌ای که دارید در جلسات هیأت خود، در خصوص اقدامات کشور و راهبردهایی که دشمن به کار گرفته است صحبت کنید.
06 آبان، 1401

ویژه نامه سالگرد ازدواج حضرت علی(علیه ال...

ویژه نامه سالگرد ازدواج حضرت علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها)

ماجراي ازدواج حضرت علي و حضرت فاطمه از زبان امام رضا عليهم السلام
13 مهر، 1392

نامه یک مداح به یک کارگردان سینما

نامه یک مداح به یک کارگردان سینما

محمد صادق آهنگران؛ مداح اهل بیت نامه‌ای را خطاب به مسعود ده‌نمکی نوشته که متن کامل آن در ادامه می‌آید:
24 بهمن، 1391

بهمن مشکینی: مداحان مردم را به تقویت ارت...

بهمن مشکینی: مداحان مردم را به تقویت ارتباطات اجتماعی دعوت کنند/رفع مشکلات نیازمند پیوستگی مردم است

مداحان مردم را به تقویت ارتباطات اجتماعی دعوت کنند/رفع مشکلات نیازمند پیوستگی مردم است
16 اسفند، 1397

copyright

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای جامعه ایمانی مشعر محفوظ است و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد