قاطبه محصولات مداحی که از جریان استودیو‌خوانی مشاهده می‌شود از نوع مداحی است

20 اسفند 1400

قاطبه محصولات مداحی که از جریان استودیو‌خوانی مشاهده می‌شود از نوع مداحی است

اگر بخواهیم ادعا کنیم که از لحاظ فقهی، خواندن مطلق مداحی در استودیو حرام است چنین چیزی وجود ندارد اما آنجایی که استخدام ادوات موسیقی صورت بگیرد جای تأمل دارد.

قاطبه محصولات مداحی که از جریان استودیو‌خوانی مشاهده می‌شود از نوع مداحی است

به گزارش روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر، همزمان با پخش قسمت هشتم از فصل چهارم روایت هیأت از شبکه افق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در مورخ ۲۰ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ با موضوع خوانندگی مذهبی یا مداحی استودیویی سید جواد پرئی، نوحه سرا و شاعر اهل بیت علیهم السلام گفت: با توجه به اینکه موضوع برنامه پیرامون خوانندگی مذهبی یا مداحی استودیویی است شایسته است در همین ابتدای بحث انتقادی به انتخاب عنوان برنامه داشته باشند و آن که باید در انتخاب واژگان دقت بیش از پیش داشته باشیم.


وی افزود: مداحی به ما هو مداحی معنایی ندارد چرا که در لغت به معنای ستایشگری است و تنها تمایز ستایشگری یا مداحی در هیأت و استودیو تغییر در مکان اجرای آن است، علیرغم وجود برخی از کارهای فاخر در مداحی های استودیویی برخی از افراد برای اظهار وجود، رشد و معروف شدن ضمن تمسک به فرم قالب استودیویی، کارهای ضعیف ارائه دادند که فضای این نوع خواندن را تنزیل داد.

 

این شاعر و مدیحه‌سرای اهل بیت علیهم السلام تصریح کرد: رهبر انقلاب در دیدار با جامعه مداحان و شاعران اهل بیت علیهم السلام که هم‌زمان با میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها برگزار شد به نکته‌ای بسیار مهم توجه دادند و آن این است که مداحی موسیقی پاپ نیست. سوال اینجاست که آیا از این سخن می توان چنین برداشت کرد که مداحی موسیقی سنتی است؟ قطعا پاسخ منفی است در واقع ایشان اشاره کردند که مداحی موسیقی و موزیک نیست چه برسد که از نوع پاپ یا سنتی باشد.


وی عنوان کرد: قاطبه محصولات مداحی که از جریان استودیو‌خوانی مشاهده می‌شود از نوع مداحی است اما زمانی این نوع خواندن به انحراف کشیده می شود که خدای ناکرده مداح ، خواندن خود را با ادوات موسیقی همراه کند.
اگر بخواهیم ادعا کنیم که از لحاظ فقهی، خواندن مطلق مداحی در استودیو حرام است چنین چیزی وجود ندارد اما آنجایی که استخدام ادوات موسیقی صورت بگیرد جای تأمل دارد.


پرئی خاطرنشان کرد: در این وادی جناب آقای پویانفر از جمله مداحانی هستند که خواندن مداحی در استودیو را حیات دوباره بخشیدند. کارهایی که مانند آن را در زمان جنگ تحمیلی به عنوان سروده ها و خواندن های حماسی مشاهده می کردیم.اما این نوع خواندن ها در آن زمان محکوم به شکست شد چرا که ملاحظات از این دست رعایت نشد و مداحان عزیز توجه به ساحت قدسی مداحی و استفاده از ادوات موسیقی نکردند.


برچسب

سیدجواد پرئی ، مداحی استودیویی ، روایت هیأت ، شبکه افق ، جامعه ایمانی مشعر

نظرات


استانی
برگزیده ها
ایده‌های جشن و بزرگداشت «پیروزی مقاومت و...

ایده‌های جشن و بزرگداشت «پیروزی مقاومت و پایان داعش»

جهت برگزاری توسط هیأت‌های مذهبی و مجموعه‌های فرهنگیِ مؤمنِ انقلابیِ مردمیِ خودجوش
05 آذر، 1396

سعید قاسمی از تنگه مرصاد تا دارالمومنین...

سعید قاسمی از تنگه مرصاد تا دارالمومنین خوی

لشکر رزمندگان دفاع مقدس اینبار در خوی
13 بهمن، 1401

حاج حسین یکتا: انقلابی‌ها حلقه‌های واسطه...

حاج حسین یکتا: انقلابی‌ها حلقه‌های واسطه مفقوده میان مردم و حکومت را پدید آورند

اربعین فرصتی برای تقویت جبهه مقاومت است
29 شهریور، 1398 | قم

عبودتیان: حضور هیأت‌ها در عرصه اقتصاد کم...

عبودتیان: حضور هیأت‌ها در عرصه اقتصاد کم‌رنگ است

دستیار رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی دولت گفت: باید پیوست رزم اقتصادی در هیأت‌ها باشد و به این موضوع توجه شود.
18 خرداد، 1402

دبیر جامعه ایمانی مشعر: خانواده بزرگ هیأ...

دبیر جامعه ایمانی مشعر: خانواده بزرگ هیأت، توانایی حل مشکلات خود و کشور را دارد

جریان هیأت باید در مدار اخلاق و عقل حرکت کند.
04 دی، 1398 | قم

copyright

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت برای جامعه ایمانی مشعر محفوظ است و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد